Sahabat Keyboard

27 June 2012

Dart - Kelebihan & Kekurangan

Assalamualaikum~~~


Hari ni hari yang amat penat.. sangat sibuk... Pagi2 dah ada perhimpunan bulanan JPN.... wajib pergi bagi kami... 2 jam perhimpunan... balik office buat qota... tengahari pergi main indoor game.. lepas habis break, sambung bertugas... huh~~ terasa berat tangan menyiapkan kerja... mata mengantuk... badan letih...



Entry kali ni bukan nak bercerita pasal jadual aku hari ni... tapi nak berkongsi sedikit info yang aku dapat daripada indoor game yang aku main lunch time tadi..






 DART!! 1st time ever aku main... kenapa aku join, pon tak tahu la... Kak Tasha (member office) tetibe ajak aku main dart untuk main dalam jabatan.. entah nape, mulut aku laju je berkata.. "macam best je..boleh la nak main" hahahah!! 


Sejujurnya aku ni bukan la jenis manusia yang aktif bersukan.. indoor game yang aku pandai pon congkak & batu seremban je... tapi kali ni aku di ajak untuk bermain dart... Dalam fikiran ingat game ni mudah je.. Apa yang susahnye... baling je la Tip (yang rupanya macam anak panah tu) pada papan dart.. pastu kira markah! senang kan!! 


Ternyata!!!! Fikiranku jauh meleset... bila pegang je tip tu.. tiba2 hati rasa tak sedap... rase takut nak baling... banyak mata memerhati ni.. dorang cakap.. "main je... jangan takut..." ok....! ni bukan perlawanan lagi.. just latihan kecil untuk pemilihan siapa yang layak main untuk final... 


Aku pun mula la angkat tip tu.. mengarah ke papan dart... dalam hati terdetik... "Asal la jarak aku dengan papan dart tu jaoh sangat?? asal la tinggi sangat papan dart tu?" (memang tinggi pon papan tu kalu nak compare dengan ketinggian aku yang tak bape nak tinggi ni kan..) dengan takot2 + hati yang penoh keredhaan.. aku pon lempar je la tip tu diiringi dengan jeritan.. hahhahah!! buat malu je.. balingan pertama menjunam ke lantai.. mau jahanam tip tu aku kerjakan.. abang2 yang mengajar tu dalam gelak bagi support lagi.. dorang tetap suruh aku terus habiskan lagi 2 tip kat tangan aku time tu... (sumenye 3 tip perlu dibaling)


Dan semuanye memang melekat kat papan dart.. tapi kat luar dari lingkaran papan dart.... memang fail la main game ni.. Susah gilerrrr!!


hmmm... berbalik kepada tajuk aku kat atas tu... 


Berdasarkan taklimat dorang tu.. aku simpulkan 3 kelebihan dart ni...


  1. menjadikan kita lebih fokus.. ye la.. nak aim pada papan dart tu kan. 
  2. yakin pada diri sendiri... sebab hati kena yakin mase baling.. kalu tak confident, memang lari ke tempat lain la tip tu.. 
  3. belajar mengira point daripada hasil balingan! hahahah!! masa main tadi... pengajar tu dok asyik tanya lepas dia balingkan tip tu.. "hah! itu bape markah?" terkulat2 kitorang dok mengira pakai otak... =D

Selain tu... aku dapat jugak 3 kekurangan daripada game dart ni....


  1. rasa rendah diri aku, bertambah2 rendah.. =( papan dart tu tinggi sangat~~ huhu!
  2. mengundang rasa ketakutan yang melampau... aku rasa takot sangat2 mase pegang tip tu.. sebab asyik terkeluar daripada sasaran... pulak tu menjunam atas lantai, dan mengakibatkan tip tu patah dua & JPN terpaksa keluar budget nak beli tip baru.. hahah!
  3. Hilang kesabaran! asyik tak kene sasaran je.. mau tension weiii!!


walau apa pun... dart ni sebenarnya satu game yang sangat menguji minda dan mata untuk berjaya mendapat markah yang tinggi... & aku walopon rase takot dengan dart tu.. actually terbit gak di hati nak beli satu nak letak kat rumah.. boleh main hari2~~ =D hehe!

2 comments: